Bosznia. A dél-szláv háborúk egyik legkegyetlenebb helyszíne. 13 évvel a daytoni békeszerződés után is még szemmel látható a pusztítás. Ha vetünk egy pillantást Bosznia-Hercegovina
térképére, láthatjuk, hogy két közigazgatási terület található az ország határain belül. Északon és Keleten Republika Srpska (Szerb Köztársaság 49%), itt élnek a szerbek, Dél-Nyugaton pedig Federation of BiH (Bosznia-Hercegovina Föderáció 51%), ez túlnyomó részt bosnyákok lakta terület, de a déli területeken horvátok is élnek szép számmal. Innen is származik a terület elnevezése, Bosznia-> bosnyákok, Hercegovina->horvátok.A határ horvát oldalán nem volt annyira szembetűnő az elmúlt évek eseményeinek emléke, pedig a közeli Vukovar és Osijek szintén megszenvedték a szerb támadásokat. Azonban fél perccel később, hogy átértünk a bosnyák határon, már tömérdek romházat, kiégett tanyákat láthattunk. Ez a rész az egyik legvéresebb harcok színhelye volt, a szomszédok lényegében egymást írtották. Rengeteg az elhagyott ház, de az is gyakori, hogy a leégett ház mellé egy újat építettek, azt meg ott hagyták az enyészetnek. Lehet így olcsóbb volt, mint felújítani. A temetőkben szinte csupa új sírt lehetett látni, de szerintem inkább azért, mert a temetőket is lerombolták, és nem azért mert mindenki a harcokban vesztette életét. Azért is valószinű ez, mert vadonatúj sírkövön 80-as évekbeli dátum is szerepelt. Meglepő volt, hogy a házak nem faluba, vagy városba tömörültek, hanem végig az út mellett, rengeteg tanya volt található, nem is igazán tudtuk, mikor vagyunk lakott illetve lakatlan területen. Egyébként a táj vadregényes. Sűrű erdők, mezőgazdasági művelés alig folyik a környéken, itt ott látni gyümölcsösöket, szántót nem, de az útról letérni nem érdemes, mert rengeteg még mindig az akna, és több évtized, mire megtisztitják a területet.
Egy óra autózás után megfogytak a cirill betűk és megszaporodtak a mecsetek, ami azt jelentette, hogy átértünk a bosnyákok lakta területre. Ezen a részen már sokkal kevésbé látható a pusztítás, mert ez a háború ideje alatt is bosnyák fennhatóság alatt maradt.
És hogy kicsit világosabb legyen a kép, mi is volt ez a háború, mert saját magamból kiidnulva, szerintem kortársaim zöme nincs vele tisztában. Onnan kezdem, hogy volt a második
világháború után egy Jugoszlávia, Tito, meg ilyenek, ahol is összefogták a balkán népeit, szlovéneket, horvátokat, bosnyákokat és szerbeket (elsősorban őket, de voltak még például albánok is itt ott). Azonban a rendszerváltás alkalmat adott, hogy ezek a népek függetlenedjenek, aminek a szerbek annyira nem örültek. Szlovénia alig 10 napos konfliktusban megúszta a csetepatét, a horvátok kicsit rosszabbul jártak, de a bosnyákok még inkább. 1992 áprilisában Bosznia lakosságának 66%-a (horvát+bosnyák, azaz muzulmán) a függetlenedés mellett állt ki a népszavazáson, erre a szerbek letámadták őket. (a képen látható az akkori etnikai megoszlás, hogy melyik területen kik voltak többségben. Kékkel a szerbek, zölddel a bosnyákok, barnával a horvátok) Bár a horávtok és muzulmánok elvileg szövetségben harcoltak a szerbek ellen, időnként nem lehetett megakadályozni a helyi lakosság egymásnak ugrását, lásd Mostar esetét, de például Sarajevo ostrománál a horvátok nyújtották a legnagyobb segítséget a várost védőknek. A 94-es washingtoni egyezmény nyomán született Bosznia-Hercegovina Föderáció azonban kibékítette a horvátokat és a muzulmánokat, és 1995 novemberében a szerbek is tárgyalóasztalhoz ültek, és elfogadták Bosznia fennhatóságát a boszniai szerbek fölött, akik autonomiát élvezhetnek. A két államszervezetnek például külön alkotmánya is van.Ennyit a tömény történelemről. Úton során érintettük Zenicát is, ami elég dúrva nehézipari központja Boszniának, de például itt volt található Jugoszlávia legkegyetlenebb börtöne is. A folyó amelynek mentén szinte végig haladtunk, a Bosna, május elseje jóvoltából végig televolt kempingező emberekkel. A folyó körülölelő hegyeken pedig annyira dúsak az erdők, hogy az embernek az a benyomása, hogy egy hatalmas zöld párnát lát. Zenicától majdnem végig autópálya vezet Sarajevoig, de ennyiben ki is merül Bosznia Hercegovina gyorsforgalmi úthálózata, viszont a főutjai teljesen elfogadható állapotban vannak.
A sarajevoi részt a következő fejezetben mutatom be.

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése