Bosznia fizetőeszköze
Boszniának egészen egyedi pénze van. 1998-ban ENSZ nyomásra egységes fizetőeszközt vezettek be az addig egymás mellett párhuzamosan működő bosnyák dinárt, szerb-jugoszláv dínárt és a horvát kunát lecserélendő, az ország egész területén forgalomban levő német márkára. Így ezt választották egységes pénzbek, ebből lett a konvertibilis márka, mert az árfolyamát az akkori német márkához rögzítették. Az euró bevezetését követően, amikor is Németország áttért az euróra a konvertibilis márkát az akkor árfolyamon, az az 1:2-ben váltották. Így például egész Bosznia-Hercegovina területén elfogadják az eurót, mert az árfolyama állandó. Valójában a hivatalos árfolyam a következőképpen néz ki, és 2 KTM helyet csak 1,95 KTM-t adnak egy euróért. A pénz egyébként szörnyű minőségű. Egy 10 éves tinta sugaras nyomtatóval könnyen lehet ilyet nyomtatni, annyira nincs benne semmi védelem. Egyébként az árakról annyit, hogy meglepően nem olcsó Sarajevo, és még nem is számoltuk, hogy rendszeresen átverik a külföldi turistákat. Oké, hogy kiírják a szórakozóhelyre, hogy ha nem kaptál számlát, nem kell fizetned, hogy mutassák, mennyire jó fejek, de ami fél egykor 3 márka, az fél 2kor már 4. És ez csupán 0,33 l sör, ami már Magyarországon is magasnak mondható. A másik, hogy amikor kérni akartunk egy árlistát, akkor csak vigyorogva néztek ránk, hogy itt nincs olyan. Viszont itt is lehet kapni 2l-es kiszerelést sörből, amit 3,20 márkáért vesztegetnek. A szolgáltatások viszonylag elfogadható áron vannak. Egy kis bosnyák kávé, ami nekünk kuriózumnak számít, például 1 KTM volt. Ugyanakkor a várospark mellett, ahol első este ebédeltünk, 8 KTM-t, azaz 4 €-t kértek egy közepes adat čevapi-ért és egy pohár sörért. Plusz hülyén kerekített, és gonoszul váltott...nem szerettük meg azt a helyet.
Egyes Golf, kettes Golf, hármas Golf, hö...négyes Golf
Aki esetleg nem ismeri a fenti idézetet, ez egy bëlga szám. Hogy miért hoztam is fel? Bosznia legkedveltebb autója a Volkswagen Golf, abból is a 2-es sorozat. Nem volt ritka, hogy mentünk az utcán és karavánban jött velünk szembe 5 ugyanolyan szinű, tipusú Golf gépkocsi. Annyira felfigyeltünk már erre, hogy ki akartuk deríteni ennek a kultusz kocsinak az eredetét. Elmondták nekünk, hogy ennek a storinak az eleje a háborúban kezdődik. Kiderült ugyanis, hogy a dizel üzemű Golfok, bármilyen üzemanyaggal, bármilyen úton képesek elmenni. Elég ha fenyőmagot kiprésel az ember, beletölti az olajat, és megy a motor. Legalább olyan mint egy orosz T52-es tank, ami a vodkától fogva, a napraforgó ojalig mindennel elmegy. Amikor látták a bosnyákok a háború alatt, hogy szinte minden kocsi megállt az üzemanyag hiány miatt, a Golf elment minden időben. Így a békekötés után tömegesen kezdték behozni a kocsikat. Ennek köszönhetően, ma még mindig 2000 € alatt nem is nagyon lehet kapni 20 éves Golfot. De ha belegondolunk, okosan csinálják, hiszen a szervizelést így a legolcsóbb megoldani. Illetve, azt sem tartom elképzelhetelennek, hogy ha valakinek este ellopják a kocsiját, észre sem veszi, hogy valaki más kocsiját viszi el :) Egyébként a kocsilopás komoly gondot jelent, mert Sarajevo nem kicsi területe már a Szerb Köztársaság része, ahol más a rendőrség, így ha egy kocsit ellopnak, nem kerehetik azokon a területeken. A város megosztottsága abban is megmutatkozik, hogy bár Sarajevo kevesebb mint 300.000 lakosú, mégis két távolsági buszpályaudvara van. A bosnyák részen található a nemzetközi buszállomás, míg a szerb oldalon csak Szerbia felé közlekedő buszok közlekednek.
Temetők
Bosznia lakosságának nagy része muzulmán vallású, így aztán mindenfelé mecseteket lehet látni. Ha rákukkantunk Sarajevo olimpiai térképére a város keleti része, (bal oldal, a térkép délre van tájolva) tele van tűzdelve apró tűskékkel, azok mind minaretek, olyanok mint számtalan kialudt gyárkémény. Amint azt a keresztény kulturákban hozzászokhattunk, a halottakat egy központi temetőbe temetik, itt egészen másképpen van. A városban mindenfelé elszórtan több tucat temető van. Van ahol csak tucatnyi turbános kopjafa található, van ahol több száz, akár ezer is. Temetőről képet mutatni nem mutathatok, de a Jajce Kasarna mellől készített képen jól látható, hogy sok helyen fehérlenek temetők. A hegytetőről legalább 10 temetőt tudtunk beazonosítani.
Egyik alkalommal egy müezint is láttunk a minaret tetején amint éppen imádkozásra hívta az embereket. Először azt hittük valami német jódlizik, de hamar leesett, hogy nem. A muzulmán valáshoz hűen, rengeteg nőt láttunk, amint a tradícionális öltözékben sétált az utcán. A legkirívóbb mindenképpen az a tetőtől talpig feketébe volt öltözve, arcán volt csupán egy kis luk, ahol kilátott. Dido, meg is jegyezte viccesen, hogy "nindzsa". De, hogy mennyire változnak itt is a szokások, láttam fiatal lányt fejkendőben és miniszoknyában.
Sarajvonak legalább négy arca van. A legrégebbi mindenképpen az oszmán hódoltság nyomán megmaradt igazi török stílus. Vizipipák, fémcsecsebecsék, másolt dvd-k, baklava és persze zaccos kávé. A mecsetek és a házak is ezt az időt idézik. Kifele haladva a völgyből, megjelennek és túlsúlyba kerülnek a klasszicista épületek, melyek az Oszták-Magyar Monarchia fennhatóságát hírdetik. Tovább haladva, egyre gyakoribbak a szocialista stílusú kockák, végül ahol kiszélesedik a város, egyre nagyobb tér nyílik modern irodaházakat találunk. Például itt épül a Balkán legmagasabb felhőkarcolója. Ötödik arcként felsejlik még az elmúlt 15 év szomorú története, mert sok helyen még romhalmazok mutatják az ostrom hevességét.
2008. május 6., kedd
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése