2008. március 13., csütörtök

Zágráb

Ma szervezett kirándulás keretében átugrottunk Zágrábba. Bár tudtommal hőskoromban már voltam itt, de ez egyáltalán nem rémlett, sőt a vicces, hogy Horvátországban még egyáltalán nem is voltam, mert akkor még valami Jugoszláviának hívták, vagy hogy...:)
A busszal a város másik feléről indultunk, nem volt olyan kellemes átvánszorogni, hajnalok hajnalán a másik kollégiumhoz. A határ Maribortól alig 40 percre van, tehát tényleg nem távolság. Sajnos már ott kezdődtek a problémák, mert azok a törökök, akik első félévben is itt voltak, nem rendelkeztek érvényes vízummal, meg az útlevelük is le volt adva a helyi hatóságnál. Így ők nem hagyhatták el Szlovéniát. A határőrséggel visszafele is meggyűlt a bajunk, mert az új Schengeni-határok miatt, eléggé megszigorították a beléptetés, és egyesével kellett átsétálnunk a határon, és úgy nézték meg a papírjainkat. Ilyen oskáig még soha nem várakoztam határátkelőnél, pedig még csak sorban sem kellett állni.
A program kiírásában az volt, hogy európa egyik legnagyobb állatkertjébe megyünk, nos mint utólag kiderült az állatkert méretei még a szervezőket is meglepték. Szerintem a pécsi állatkert hozható fel mellette egy lapon :) Lehet csak azért mondták, mert körülötte van egy nagy városi park, de ez nagyjából annyit tesz mintha a pesti állatkertet összevonánk a városligettel...
Egyébként azt kell, hogy mondjam, amit láttam ma Zágrábból, az tetszett. Bár nem igazán értettem, hogy városnézés gyanánt miért éppen a városi temetővel kezdtük, és néztük meg a horvát történelem minden kulturális és politikai nagy alakjának sírhelyét. A temető látogatás után felmentünk a Gradecba, amely Zágráb magasabban fekvő részének a neve. Ezenkívül még 2 másik része is van, a Kaptol, ahol a katedrális is található, illetve az új város, ami a második világháború után épült igencsak említésre nem méltó stílusban. A dombon, ami kvázi a várnak felel meg, található a parlament és egyéb pártszékházak. Ott létünkkor tele volt a parlament előtti parkoló, gondolom valami ülés lehetett odabent. Egyébként a parlament az alábbi képen látható. Az ott parkoló autók, mind csupa E Merci, meg Audi, azonos rendszámmal futottak persze...
Aztán ott volt még mellette a Szt. Márk templom, aminek a tetején mozaikból kirakva a horvát címer, amivel csak annyi baj volt, hogy 3 oroszlán és a piros fehér mezők fordítva kerültek fel, valamint a piros fehér mezők a piros négyzettel indulnak, valamint nem zsidó csillag van a címerben, hanem ötágú. Ez az első címer volt. A második címer, ami Zágráb címere, az a valóságban kék, és nem piros, és a hold meg a csillag fordítva van rajta. Az idegenvezető azt mondta, hogy azért rontották el ennyire a templom tetejét, mert amikor renoválták a templomot, a zágrábiaknak nem volt elég pénze a felújításra, és Ausztriából kaptak anyagi és szakmai segítséget, csak az osztrák mesterek nem igazán álltak a helyzet magaslatán.

Ami még nagyon tetszett Zágrábban, az természetesen a villamosok :) Most jöttem rá, hogy valójában sok várossal ellentétben Pesten olyan villamosok járnak, amelyek ugyanúgy elférnek a vasúti síneken is. Itt ezzel szemben keskeny nyomtávú és csak egy irányba közlekedő villamosok voltak, tehát megfordulni csak a szakasz végén tudnak és felszálni is csak a jobb oldalon lehetséges, mert igazából olyanok mint egy sineken futó busz. Ezt egyébként beszéltük is a többiekkel, hogy ez azért van, hogy Pesten széles nyomtávúak a sínek, mert lehetővé akarták tenni, hogy katonai vonatok tudjanak közlekedni városon belül is. Nem tudom hgy ez tényleg így volt e, de az biztos hogy utána fogok járni. Várom a névtelen megjegyzéseket a topichoz :)
Dióhéjban nagyjából ennyit akartam elmondani, a mai nap történéseiről ,mert mentem elájulok a fáradtságtól és holnap reggel ismét útnak indulunk és megyünk Planicaba, megnézünk egy síugró versenyt, meg kicsit összerázódunk...Sajnos mi magyarok annyira összerázódtunk már, hogy időnként azt vesszük észre, hogy egészen klikkesedtünk. Ennek nem örülök :(

Névtelen írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

és milyen volt a síugró verseny??:)

László Tamás írta...

Türelem, rózsát terem, még nem volt időm megírni az élménybeszámolót, és össze kell gyűjtsem a többiek képeit is :) Sajnos én kevesebb képet csináltam, a többiek képei különben is jobban sikerültek